Monday, July 6, 2009

Adakah benar susah untuk bersatu? TIDAK

Adakah benar perpaduan itu penting dalam kontek UMNO dan PAS? Sebagai generasi muda seperti saya dan yang lain, mungkin sudah pasti ramai yang menjawab YA! Namun kami memikirkan bahawa MENGAPA untuk bersatupadu pun ternampak susah sangat. Ternampak pelik sungguh ayahanda-ayahanda dan ahli politik kita. Adakah benar, pelik itu berasas kerana beberapa sebab yang mudah?, iaitu:

1. Mengapa ternampak PAS menjadikan pengalaman yang lepas bersama UMNO itu dijadikan alasan untuk tidak bersatu? Walhal ternampak UMNO sangat positif. Perkara ini sedikit mencabar minda golongan muda kerana sesungguhnya generasi muda ini tidak melalui zaman-zaman atau pengalaman itu, dan mengapa harus generasi muda dihambat sekali ke dalam perpecahan itu? Adakah sebenarnya generasi muda sekarang mencintai perpaduan dan perdamaian sesama bangsa seagama. Nascaya jawapannya adalah YA.

2. Adakah benar, setiap kali perpaduan itu berbunga, ternampak ada sahaja cobaan yang mendatang dan menganggu? Mengapa harus bersifat demikian?

3. Sesungguhnya sekiranya ianya berpanjangan, janganlah hendaknya kita saling berputus asa. Mudah-mudahan ada penyudah yang baik. Insyallah, kita sama-sama berusaha untuk bersatu.


Sekian, terima kasih.